levina

Alla inlägg den 18 november 2011

Av christina eilefors - 18 november 2011 19:04

Vad i hela friden är en sand dollar?


Ja, det undrade jag också när jag hörde ordet och såg en. Jag blev så fascinerad av den här varelsen att jag måste berätta om den.

En vacker imitation av ett snäckskal med perfekt avbild av en blomma på skalet. Blomman är dessutom så perfekt att den måste vara gjord i en maskin. Trodde jag. En massproduktion som en billig amerikansk affärsidé för souvenirtörstande turister på den amerikanska östkusten. Trodde jag. Min väninna, från amerikanska östkusten...... har en sådan i sitt hem. Jaha, hon har varit och handlat en låtsassnäcka, tänkte jag. Ja, den var ju fin. Det var allt. Trodde jag. Tills jag fick höra verkligheten bakom denna Guds fantasifulla skapelse. Och den gömmer på en hemlighet.


 


Detta är alltså en sanddollar. Ett skal efter en  Echinoids, sjöborrens och sjöstjärnans släkting. Den är alltså ett djur. Den på bilden har varit död länge men blivit som ett snäckskal. Den inristade blomman är inte inristad. Den har funnits med från början. Orörd av vare sig människohand eller maskin. De fem hålen har också funnits med från början. En levande Echinoids är mörkare i färgen och täckt av små taggar. På undersidan sitter munnen och inuti mitten av skalet finns några lösa delar som man kan höra om man skakar skalet. Där finns fem bitar som fungerar som tänder. Där i ligger hemligheten och den består av fem små bitar som precis liknar fem duvor som lyft i vinden. Om man bryter sönder den ramlar dessa fem ut, men då har man ju inte kvar det vackra skalet. Hittar man två kan man ju bryta den ena och spara den andra. De finns på stränder runt om i världen.


 

Här kan du se levende sanddollars.


Även undersidan har ett vackert mönster som om det vore inristat av människohand. Den här lilla, för mig helt okända skapelsen, har en liten legend, som följer:


There is a lovely legend that i'm going to tell,
of the birth and death of Jesus
found in this lowly shell.
When you examine closely
you'll see that you find here,
four nailholes and a fifth one
made by a Roman's spear.
 On one side the Easter lily

Its center is the star
That appeared unto the shepherds
And led them from afar.





The Christmas poinsettia
Etched on the other side
Reminds us of His birthday
Our happy Christmas time.

Now break the center open
And here you will release

The five white doves awaiting
To spread good will and peace.

This simple little symbol
Christ left for you and me
To help us spread his gospel
Through all Eternity.

-Author Unknown                                                                                                                                                                                    




http://www.youtube.com/watch?v=bSsgDhWpPq0

A living sand dollar.

Time Lapse of a sand dollar.
 
 
AWESOME!                







THERE IS A LOVELY LEGEND
THAT I AM GOING TO TELL,
OF THE BIRTH AND DEATH OF JESUS
FOUND IN THIS  LOWLY SHELL.

WHEN YOU EXAMINE CLOSELY, 
YOU'LL SEE THAT YOU FIND HERE
FOUR NAIL HOLES AND A FIFTH ONE
MADE BY A ROMAN'S SPEAR.

ON ONE SIDE, THE EASTER LILY,
ITS CENTER IS THE STAR
THAT APPEARED UNTO THE SHEPHERDS
THAT LED THEM FROM AFAR.

THE CHRISTMAS POINSETTIA,
ETCHED ON THE OTHER SIDE
REMINDS OF US OF HIS BIRTHDAY
OUR HAPPY CHRISTMAS-TIDE.

NOW BREAK THE CENTER OPEN
AND HERE YOU WILL RELEASE,
THE FIVE WHITE DOVES AWAITING
TO SPREAD GOODWILL AND PEACE.

THIS SIMPLE LITTLE SYMBOL,
CHRIST LEFT FOR YOU AND ME
TO HELP US SPREAD HIS GOSPEL
THROUGH ALL ETERNITY.

 

Ovido - Quiz & Flashcards