levina

Alla inlägg under augusti 2015

Av christina eilefors - 4 augusti 2015 23:29

En dag blir jag
en del av 
dina gamla tider
i ditt gamla liv
Till en orörd dammig yta blir jag
en bok i ditt livsbibliotek

Kanske en dag 
stryker dina fingrar skrämda
min rygg 
i nyfikenhet på känslan
hur det var där och då

Aldrig skall du då bli viss
hur ser min dagbok ut idag
Ingen sådan kunskap skall då
dig bliva given

Den som lever med 
är den som är ajour
Minns
En dag är gammal skåpmat
alldeles för torr 
Ditt guldglimmer syns då blott i fjärran
Minns min Vän 
Minns min själ, 
kanske möts vi än en gång 
Gud vet 
©Cek2014

Av christina eilefors - 4 augusti 2015 23:16

Hur skulle jag kunna skriva
om inte ljuset mötte mörkret?
Hur skulle jag kunna det 
om inte ditt ljus bar mitt mörker?
Om inte mitt onda mötte ditt goda?

Hur skulle jag kunna höra 
poesins melodi 
om inte din djupa sång
likt kuggar mot ett kugghjul
gick in i min tysta gråt 
och lyfte mig upp på krönet?
Där högst upp där livets alla toner
och alla färger uppgår i varandra.
Där all oro stillas av att inte behöva svaren, därifrån kan jag sedan dyka ned i djupen, styrkt av vad mig sades
i din dikt, tt du är verklig!
©Cek2014

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards