levina

Alla inlägg under december 2010

Av christina eilefors - 14 december 2010 09:13

Det som hänt är naturligtvis vansinnigt och vilken demokrati som helst har rätt att vidta de åtgärder som krävs för att hålla dessa krafter borta från sin befolkning. Expressen skrev på ledarsidan den 13 dec:  "Rädslan får inte vinna". Nej, det är sant, och vidare på sidan 4.: "Julshopping som en demokratisk handling". Självklart.


Ponera att det som hänt blir något för svensken att förhålla sig till varje vecka. "Ska jag ta bussen till jobbet eller köra bil? Det kanske blir skillnaden mellan liv och död. Men det händer kanske inte inte idag. Bättre att ta bussen, man vill ju spara på miljön." Och just den bussresan blir din sista när en terrorist förklädd till vem som helst spränger sig själv, alla andra och dina barns mamma eller pappa till döds. Att deala med dessa tankar, denna press och tvingas inföliva den som en självklar del av vardagslivet och ÄNDÅ fungra normal, så normalt det går, är i sig en påfrestning som de flesta av oss skandinaver inte varit i närheten av. I Israel har frågan aldrig varit om det händer utan när det händer. Det gäller alltid att befinna sig på rätt plats i rätt tid. För att kunna fungera under dessa premisser är det därför nödvändigt att försöka leva som man vill. Och det konststycket har Israel lyckats med som den blomstrande och enda demokrati i hela området man är. Låter man fruktan och rädsla ta över tillåter man dessa galna och vilseledda personer och deras ideologi att ta kommando över ens liv. Så kära svensk, fortsätt julshoppa och utföra de bestyr du tänkt.


Den rädsla som nu spridit sig i Stockholm med anledning av självmordsbombaren är  något som israelerna tvingats leva med mycket länge. En vardag där man vecka ut och vecka in, år efter år tvingats fortsätta sina vardagsbestyr med detta mörka moln hängnande över sig. "Ingen annan nation i världen har tidigare mött en sådan intensiv terrorvåg, med självmordsbombningar som främsta medel och den Palestinska myndigheten har inte gjort något alls för att stoppa terroristerna, utan har istället till och med uppmuntrat dem." , citat från http://ilyameyer.com/svenska/tag/sakerhetsbarriar/


Israels säkerhetsbarriär består till 95% av stängsel, mindre än 5 % är betong. Men den har räddat många liv sedan den sattes upp.

"Då – år 2000 innan säkerhetsbarriären byggdes – dödades 47 israeler som på måfå selekterades för döden av palestinska terrorister. Nästföljande år mördade palestinierna 207 israeler. Året därpå 452. Våren 2005 när stora delar av säkerhetsbarriären var på plats – har palestinska terrorister inte lyckats döda ens hälften så många israeler. Denna tillfälliga struktur som kan plockas ner med några timmars varsel har byggts som svar på palestinsk massterror.", citerat från http://ilyameyer.com/svenska/tag/sakerhetsbarriar/


Så tänk först kära svensk, innan du du uttalar dig om barriären. Ära åt Israels regering som månar om sin befolkning. Hur skulle Sverige agera i ett liknande läge? Man skickar Mona Sahlin till mellanöstern och fatah-kongressen för att slicka hamas i r---ven. Ärligt talat känner jag mig mer trygg i Israel än någonsin i Sverige.

Av christina eilefors - 9 december 2010 11:51

Ett tafatt försök till min första bloggning!

Men ack, så värdefullt. Varför är det så värdefullt? Därför att jag har fått veta att jag inte är konstig som en mogen person kallade mig. Dagen efter kom ett litet barn på fem år, i ett helt annat sammanhang fram till mig. Detta barn satte händerna i sidan, spände sin tusenårigt visa blick i mig och läxade upp mig (som om han visste att jag lät mig nedslås av gårdagens dom om att jag var "konstig"). Han deklarerade bestämt: "Christina, DU ÄR ETT KONSTVERK!!"   

He made my day.....

Tänk på det alla ni konstiga, normalstörda männsikor därute, ni är konstverk!

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards