levina

Direktlänk till inlägg 15 april 2011

Hamas bombar skolbuss, inga rubriker!!

Av christina eilefors - 15 april 2011 13:53

Idag [7 april] skickade Hamas ännu en missil in i Israel för att döda civila, och denna gång lyckades man. En skolbuss träffades och en 16-åring skadades allvarligt och är nu i ett livshotande tillstånd. Från Jpost:

An anti-tank missile shot from the Gaza Strip directly hit a school bus outside Kibbutz Sa’ad in the Sha’ar Hanegev Regional Council on Thursday, injuring two people. […]

In the Negev attack, the 16-year-old was in critical condition after paramedics managed to resuscitate him. He was airlifted to Soroka Medical Center in Beersheba where he was undergoing surgery. Soroka officials said that he was suffering from head injuries.

The bus driver was listed in light condition after being hit in the leg. They were the only people on the bus.

Förra veckan, när en ungdom av misstag dödades i en attack av Israel kom det som rubrik: Barn dog i upptrappat Gazavåld. Men denna gång, när Hamas avsiktligen skickat en missil mot en skolbuss blev rubrik neutral: Israel sköt ned raketer.

Inte heller Reuters lyfter upp den 16-åriga pojken, utan fokuserade på striderna som följde: Fighting flares in Gaza, shattering lull.

Medierna fokuserar på stridigheterna utan att ge kontext. Att Hamas driver striderna med sina terrorbombningar är inget som ges fokus i rubriker eller bilder.

Israels försvarsminister Ehud Barak har kommenterat utvecklingen: We’ll continue responding as long as neccesary.

Tänk alltså på vad som har hänt: Hamas har medvetet bombat en skolbuss. Och det är inget som någon nyhetsredaktion verkar tycka vara anmärkningsvärt.

Erik Svansbo

Publicerat på egna bloggen Pophöger 7 april 2011
http://blogg.svansbo.se/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av christina eilefors - 4 augusti 2015 23:29

En dag blir jagen del av dina gamla tideri ditt gamla livTill en orörd dammig yta blir jagen bok i ditt livsbibliotek Kanske en dag stryker dina fingrar skrämdamin rygg i nyfikenhet på känslanhur det var där och då Aldrig skall du då bli visshu...

Av christina eilefors - 4 augusti 2015 23:16

Hur skulle jag kunna skrivaom inte ljuset mötte mörkret?Hur skulle jag kunna det om inte ditt ljus bar mitt mörker?Om inte mitt onda mötte ditt goda? Hur skulle jag kunna höra poesins melodi om inte din djupa sånglikt kuggar mot ett kugghjulgick ...

Av christina eilefors - 24 januari 2014 19:22

Privatliv Ensam med dina tankar Inte alls Ditt inre ligger ständigt bart och blottat inför den Gud du tror vill dig illa, den Gud du anklagar och undviker.Just däri att dina tankar är nakna inför himmelen ligger din befrielse. Inte är Gud din springp...

Av christina eilefors - 21 januari 2014 22:03

Gud, jag känner fartvinden i ansiktet. Jag virvlar runt i fallet.Ta emot mig när jag börjar närma mig botten.Det är det sista jag förmår, att be dig att inte se bort vid nedslaget Jag är trött Gud Slitna tankar tusen år gammal fast ung.Låt mig gå sön...

Av christina eilefors - 16 januari 2014 14:52

Salt står gråten och väntar i strupen Orden stockar sig stannar i embryots stadie Tankar slår knut och låses fast. Minut för minut Gråten blir till saltstod i bröstet eller i huvudet. Fastnar i halsen likt ett strypgrepp Saltstod ...

Ovido - Quiz & Flashcards