levina

Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

Israels framgångsrika näringsliv-läkmedel

Av christina eilefors - 28 maj 2011 07:58

av: Franz T. Cohn 

Utdrag ur längre artikel som inom kort återfinns på SII:s hemsida. Vi återkommer i nästa Snabbnytt med mer information om detta.

Läkemedel

En helt osannolik tillväxt har de senaste åren skett inom den farmaceutiska industrin.

Läkemedelsföretaget Teva är idag världens största tillverkare av generiska läkemedel. Det har en omsättning på ca 105 miljarder kronor. Antalet anställda är 40 000 i hela världen varav 5 000 i Israel. Förklaringen till denna framgång är att man i alla länder försöker få ner sjukvårdskostnaderna genom att använda läkemedel vilkas patent har gått ut men som fortfarande används. Originaltillverkarna har försökt hålla priserna uppe men generikatillverkarna har tagit över med billigare kopior. Teva har fabriker i Israel, USA, Europa och Latinamerika.


Egna läkemedel mot MS och Parkinson

Men Teva har också tagit fram egna nya och intressanta läkemedel som härrör från forskning på israeliska universitet. Ett av dessa är Copaxone för att hejda multipelskleros. Det lär enligt en bekant som har sjukdomen vara det bästa på marknaden. I samarbete med ett svenskt företag i Lund, Active Biotech, lanseras snart ett läkemedel mot MS som kan tas oralt som tablett, istället för Copaxone som måste injiceras. Ett annat originalpreparat från Teva är Azilect® (rasagiline) mot Parkinsons.

Det finns också en hel del nya immunologiska utvecklingar att hålla ett öga på framöver, både hos Teva och mindre biomedicinska företag. Stamcellsforskningen på universiteten och i nya företag är omfattande.  


Inom medicinsk teknik pågår en snabb utveckling i Israel. Här vill jag bara nämna ett av flera intressanta medicinska teknikföretag som vuxit fram de senaste åren. Det är Given Imaging med sina unika pillerkameror för enkel diagnostik av tarmåkommor. Det är en videokamera i miniatyr som med en radiosändare ryms i en kapsel, lik ett större vitaminpiller, som sväljs. Från pillret sänds färgbilder till en yttre videobandspelare som patienten kan bära på under de timmar som det tar för pillret att passera tunntarmen. Metoden används redan på flera svenska sjukhus. Nya typer har utvecklats för undersökning av matstrupen och av tjocktarmen.

Källa: http://www.si-info.org/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av christina eilefors - 4 augusti 2015 23:29

En dag blir jagen del av dina gamla tideri ditt gamla livTill en orörd dammig yta blir jagen bok i ditt livsbibliotek Kanske en dag stryker dina fingrar skrämdamin rygg i nyfikenhet på känslanhur det var där och då Aldrig skall du då bli visshu...

Av christina eilefors - 4 augusti 2015 23:16

Hur skulle jag kunna skrivaom inte ljuset mötte mörkret?Hur skulle jag kunna det om inte ditt ljus bar mitt mörker?Om inte mitt onda mötte ditt goda? Hur skulle jag kunna höra poesins melodi om inte din djupa sånglikt kuggar mot ett kugghjulgick ...

Av christina eilefors - 24 januari 2014 19:22

Privatliv Ensam med dina tankar Inte alls Ditt inre ligger ständigt bart och blottat inför den Gud du tror vill dig illa, den Gud du anklagar och undviker.Just däri att dina tankar är nakna inför himmelen ligger din befrielse. Inte är Gud din springp...

Av christina eilefors - 21 januari 2014 22:03

Gud, jag känner fartvinden i ansiktet. Jag virvlar runt i fallet.Ta emot mig när jag börjar närma mig botten.Det är det sista jag förmår, att be dig att inte se bort vid nedslaget Jag är trött Gud Slitna tankar tusen år gammal fast ung.Låt mig gå sön...

Av christina eilefors - 16 januari 2014 14:52

Salt står gråten och väntar i strupen Orden stockar sig stannar i embryots stadie Tankar slår knut och låses fast. Minut för minut Gråten blir till saltstod i bröstet eller i huvudet. Fastnar i halsen likt ett strypgrepp Saltstod ...

Ovido - Quiz & Flashcards